På transportområdet gælder det, at virksomhederne skal sikre tilgængelighed på følgende 5 områder:
- Websteder
- Tjenester til mobile enheder, herunder apps
- Elektroniske billetter og elektroniske billettjenester
- Information om transporttjenester og rejseinformation i realtid, samt
- Interaktive selvbetjeningsterminaler
Tilgængelighedskravene sikrer, at brugen af tjenesterne forbedres for personer med handicap. Tilgængelighed indebærer, at tjenesten bliver designet på en måde, hvor flest mulige mennesker kan finde, tilgå og bruge tjenesten uden særligt besvær og som udgangspunkt uden hjælp. Dermed er der mange måder, hvorpå tilgængeligheden af tjenester kan øges.
Tilgængelighed kan f.eks. opnås ved, at information gives gennem mere end én sensorisk kanal. Dette kan være i form af undertekster til en video eller taktile elementer på et tastatur.
Bemærk, at tilgængelighedsloven indeholder en række undtagelsesbestemmelser, der undtager visse tjenester fra at være omfattet. Læs mere om dette i vejledningen i afsnittet længere nede.
Ikrafttræden
Alle nye produkter, der tages i brug fra 28. juni 2025, skal opfylde de nye tilgængelighedskrav.
Produkter, der er taget i brug inden 28. juni 2025, skal ikke leve op til de nye tilgængelighedskrav.
Der gælder desuden flere overgangsbestemmelser, så f.eks. igangværende tjenesteaftaler kan fortsætte uændret op til 5 år, ligesom f.eks. billetautomater, der er taget i brug, kan udskiftes i en overgangsperiode på op til 20 år.
Vejledning
Trafikstyrelsen har udarbejdet en vejledning, der dels beskriver, hvilke virksomheder og hvilke produkter og tjenester, der er omfattet af tilgængelighedsloven og hvordan tilgængelighed skal opfattes i bred forstand. Vejledningen er ikke udtømmende, og skal således opfattes som en guideline til, hvordan virksomhederne på transportområdet kan sikre, at man overholder tilgængelighedsloven.
Vejledningen findes i boksen herunder.