Tilgængelighed for produkter og tjenester på transportområdet

Fra 28. juni 2025 skal danske virksomheder opfylde en række krav til tilgængelighed for produkter og tjenester. Kravene er fastlagt i Lov om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester (”tilgængelighedsloven”).

På transportområdet gælder det, at virksomhederne skal sikre tilgængelighed på følgende 5 områder:

  • Websteder
  • Tjenester til mobile enheder, herunder apps
  • Elektroniske billetter og elektroniske billettjenester
  • Information om transporttjenester og rejseinformation i realtid, samt
  • Interaktive selvbetjeningsterminaler

Tilgængelighedskravene sikrer, at brugen af tjenesterne forbedres for personer med handicap. Tilgængelighed indebærer, at tjenesten bliver designet på en måde, hvor flest mulige mennesker kan finde, tilgå og bruge tjenesten uden særligt besvær og som udgangspunkt uden hjælp. Dermed er der mange måder, hvorpå tilgængeligheden af tjenester kan øges.

Tilgængelighed kan f.eks. opnås ved, at information gives gennem mere end én sensorisk kanal. Dette kan være i form af undertekster til en video eller taktile elementer på et tastatur.

Bemærk, at tilgængelighedsloven indeholder en række undtagelsesbestemmelser, der undtager visse tjenester fra at være omfattet. Læs mere om dette i vejledningen i afsnittet længere nede.

 

Ikrafttræden

Alle nye produkter, der tages i brug fra 28. juni 2025, skal opfylde de nye tilgængelighedskrav.

Produkter, der er taget i brug inden 28. juni 2025, skal ikke leve op til de nye tilgængelighedskrav.

Der gælder desuden flere overgangsbestemmelser, så f.eks. igangværende tjenesteaftaler kan fortsætte uændret op til 5 år, ligesom f.eks. billetautomater, der er taget i brug, kan udskiftes i en overgangsperiode på op til 20 år.

 

Vejledning

Trafikstyrelsen har udarbejdet en vejledning, der dels beskriver, hvilke virksomheder og hvilke produkter og tjenester, der er omfattet af tilgængelighedsloven og hvordan tilgængelighed skal opfattes i bred forstand. Vejledningen er ikke udtømmende, og skal således opfattes som en guideline til, hvordan virksomhederne på transportområdet kan sikre, at man overholder tilgængelighedsloven.

Vejledningen findes i boksen herunder.

Overholdelse af reglerne

Trafikstyrelsen og Søfartsstyrelsen er ansvarlige for at tilgængelighedsloven overholdes på transportområdet. Trafikstyrelsen er ansvarlig for at føre tilsyn med, at transporttjenesterne overholder tilgængelighedsloven for digitale tjenester foretaget i forbindelse med fly, bus, tog og skib.

Dog er Søfartsstyrelsen tilsynsmyndighed for den del, der forefindes på selve skibet, dvs. hos det enkelte rederi, mens Trafikstyrelsen alene fører tilsyn med den del, der foregår på havneområdet/terminalområdet.

En forbruger kan indbringe en sag for Trafikstyrelsen eller Søfartsstyrelsen med henblik på at sikre, at tilgængelighedskravene opfyldes.

Forbrugeren kan anmelde produkter eller tjenesters manglende opfyldelse af tilgængelighedskravene til den relevante tilsynsmyndighed. Det er op til tilsynsmyndigheden at vurdere, om forbrugerens anmeldelse giver anledning til en nærmere vurdering af produktet eller tjenesten.

Anmeld produkt

Ønsker du som forbruger at anmelde et produkt eller en tjeneste for manglende opfyldelse af tilgængelighedsloven, kan du indsende den i nedenstående formular.

Angiv udførlig beskrivelse af produktet samt hvorfor du ikke mener, at det overholder tilgængelighedsloven. Tryk på "indsend", for at sende anmeldelsen til Trafikstyrelsen.

Tilgængelighedskravene

Læs mere om kravene, på Sikkerhedssstyrelsens hjemmeside.

 

Læs mere

Lov om tilgængelighed

Du kan dykke ned i hele den relevante lovtekst på Retsinformation.

 

Læs mere

Tilgængelighedsdirektivet

Læs mere om EU-direktivet, der ligger til grund for lovgivningen.

 

Læs mere